Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
dinsdag, 26 september 2017

In balans met yoga

Hatha yoga, poweryoga, iyengar

Voor sommigen is yoga een manier om te ontspannen. Voor anderen is het een training om het lichaam soepel te houden. Welk type yoga je ook kiest - intensief of juist rustig - het is een goede manier om het lichaam te stretchen, te versterken en te ontspannen.

Yoga is een manier om zowel het lichaam als de geest fit te houden. Bij yoga neem je lichaamshoudingen aan, je leert ademhalingstechnieken en meditatie. Verder verbeter je lenigheid, kracht en de vorm van spieren, terwijl het lichaam met de geest samenwerkt.

Kies je eigen vorm

Het is belangrijk een yogavorm te vinden die bij je past. Sommige vormen concentreren zich vooral op de ademhaling, andere op het vasthouden van een bepaalde houding en weer andere zijn meditatief. Bij hatha yoga, de meest verspreide vorm, concentreer je je het meest op zacht stretchen en spierversterkende oefeningen.

Een vorm van yoga die snel aan populariteit wint, is poweryoga. Dit type yoga is een serie zeer intense yogahoudingen, die steeds worden herhaald. Deze pittige training kan helpen om kracht en lenigheid te ontwikkelen.

Voor iemand met interesse in het perfectioneren van elke beweging is iyengar geschikter. Deze stijl richt zich op de houdingen met statische oefeningen. Een prima vorm voor iedereen die met yoga wil starten.

Is yoga iets voor mij?

Het is belangrijk om eerst je doelen te bepalen, voordat je met yoga start. Want yoga alleen is niet zaligmakend. De intensiteit bijvoorbeeld, is niet hoog genoeg om het uithoudingsvermogen of de kracht te verbeteren.

Van yoga word je wel sterker, maar je ontwikkelt kracht veel effectiever door het trainen met gewichten. Met yoga verbruik je weinig calorieën, dus je valt niet af. Ook krijg je geen betere conditie, tenzij je rennend naar je yogales gaat.

Met yoga ontwikkel je wel lenigheid, balans en ontspanning. Deze verbeteringen kunnen in het dagelijkse leven zeer goed van pas komen, zoals bij het buigen van de rug, draaien of iets oppakken.

Starten met yoga

Zoek een les bij jou in de buurt en ga eens kijken of je het leuk vindt. Ook bij steeds meer fitnessclubs staat yoga op het rooster. Mocht je aan de intensieve yogalessen beginnen, zorg er dan wel voor dat je gezond bent.

Bouw het geleidelijk op en verwacht niet meteen te veel van jezelf. Zelfs mensen die redelijk fit zijn, kunnen het de eerste paar keer moeilijk vinden om alle posities volledig uit te voeren.

Reactie toevoegen

1 Comment

Door Monique Lindebo... (niet gecontroleerd) op vr, 09/25/2015 - 10:12

Leuk beschreven het verhaal over yoga. Ik geef in Rotterdam de combinatie "Yogapilates". Dat is yoga met pilatesprincipes en Bones for Life principes. Meer informatie: www.yoga-pilates.nl. Info@yoga-pilates.nl