Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
dinsdag, 26 september 2017

Hoe word je aardig voor jezelf?

Zelfcompassie: zet je innerlijke criticus opzij

Continu kritisch naar jezelf kijken, levert een hoop stress op. Van wat milder zijn, word je gelukkiger. En het is ook nog eens gezond. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Milde tips voor als je wilt afvallen, voor het sporten en voor op je werk.

Milde tips als je wilt afvallen

  • Neem er de tijd voor. Wie fanatiek gaat lijnen met een crashdieet, houdt het meestal niet vol en bovendien kom je na afloop meestal snel weer aan.
  • Streef naar een haalbaar doel en een normaal gewicht voor je lengte en leeftijd. Bereken je BMI voor een indicatie wat voor jou een gezond gewicht is.
  • Sta jezelf af en toe een ‘fout hapje’ toe, maar eet het dan wél met aandacht: ga ervoor zitten en proef. Uit onderzoek van onder andere de Wageningen University blijkt dat een klein schaaltje chips dat met aandacht wordt gegeten net zoveel voldoening geeft als een hele zak die zonder aandacht wordt gegeten. Zo hou je de porties klein en heb je er toch voldoening van.

Milde tips voor het sporten

  • Wees niet te streng voor jezelf en geef de moed niet meteen op als je het sporten eens een paar dagen hebt laten versloffen. Een ijzeren regime is nergens voor nodig.
  • Beweeg niet te intensief. Het is beter dat je op ongeveer 60 procent van je maximale hartslag traint (je kunt er dan nog gewoon bij praten), omdat je het dan langer volhoudt. Je maximale hartslag bereken je door je leeftijd van 220 af te trekken.
  • Bewegen geeft een goed humeur. Doe het dus júist als je je futloos of chagrijnig voelt en er geen zin in hebt. Na afloop voel je je intens tevreden. Elke dag een uur wandelen kan ook al enorm helpen en is goed voor de conditie.

Milde tips voor op je werk

  • Vergelijk jezelf niet steeds met anderen, je bent niet met een wedstrijd bezig.
  • Realiseer je dat iedereen om je heen weleens bluft en heus niet zo geweldig presteert als je denkt.
  • Accepteer dat er mensen zijn die hun werk inderdaad beter doen dan jij en bewonder ze gewoon.
  • Denk nooit dat de boel instort zonder jou. Dat is niet zo. Echt niet.
  • Zeg af en toe eens 'Het is maar werk' tegen jezelf.
  • Vergeet niet te kijken naar waar je goed in bent.
  • Vergeef jezelf je eigen fouten. Niet iedereen loopt ermee te koop, maar elk mens maakt ze.

Om te lezen

Workshop

Margreeth Eisma geeft samen met Mieke Meulmeester de workshop zelfcompassie, ontwikkeld door henzelf in samenwerking met Roos Vonk. Margreeth Eisma: "Deelnemers zijn vaak al heel verbaasd als ze elkaar zien: allemaal leuke vlotte mensen van wie ze nooit gedacht hadden dat die met zichzelf worstelden. Het zijn vaak de perfectionisten onder ons, de mensen die alle ballen tegelijk in de lucht willen houden en die vinden dat ze overal goed in moeten zijn, die last hebben van een interne criticus."

Als je aan jezelf werkt en probeert tot meer zelfcompassie te komen, gaat het om een soort ui waar je steeds een laagje van afpelt tot je bij de kern komt, zegt Margreeth Eisma. "Het eerste wat je eigenlijk moet doen, is de interne criticus in jezelf herkennen en op een zijspoor zetten. Wie is het eigenlijk, wat zegt hij en waar komt hij vandaan? Je moet leren onbelangrijk te maken wat hij zegt, het voor kennisgeving aan te nemen. In plaats daarvan kijk je naar wat je wél belangrijk wilt maken."

Gelukkig voelen

Volgens Margreeth Eisma denken veel mensen dat zelfcompassie niet goed voor je is. Dat het einde zoek is als je eenmaal gaat accepteren dat je bijvoorbeeld te dik bent – omdat je dan op de bank gaat hangen met een grote zak chips en je onbekommerd gaat volproppen. "Maar dat gebeurt helemaal niet. Wie veel kritiek op zichzelf heeft, voelt zich ongelukkig. En wie zich ongelukkig voelt, heeft vaak alleen daarom al de neiging om veel te eten of te drinken. Leer je van jezelf te houden, dan zorg je vanzelf ook goed voor jezelf."

Bron(nen):

Reactie toevoegen