Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
dinsdag, 26 september 2017

Veilig sporten met een ziekte

Juist als je ziek bent geweest, is sporten belangrijk

Het kan best spannend zijn om te sporten na een hartinfarct, bij kanker of bij longziekten als COPD. Vaak is er in het ziekenhuis een revalidatieperiode van twaalf weken, met een beweegprogramma. Maar daarna houdt het op. Voor je het weet zit je de hele dag op de bank. Juist als je ziek bent geweest, is bewegen superbelangrijk, vindt sportarts Anne van Vegchel. Het lichaam heeft immers laten zien dat het een 'zwakke plek' heeft.

Zo sport je na een hartinfarct

Tip: Check je hartmedicijnen

Soms zijn de medicijnen na een hartinfarct lastig te combineren met sporten. Bètablokkers zijn bijvoorbeeld berucht. Zie bij ‘Sporten met medicijnen’ op de pagina hiernaast wat je hieraan kunt doen. Maar geef niet op, want uit onderzoek blijkt dat sporten de bloeddruk verlaagt, en dat houdt aan tot wel 24 uur na de activiteit. Het zorgt voor betere cholesterolwaarden en een lager vetpercentage. Allemaal erg goed voor het hart.

Tip: Sport met een ­hartslagmeter

Schaf een sporthorloge aan met een hartslagmeter. De fysiotherapeut of sportarts kan een training in ‘hartslagzones’ instellen, zodat het hart niet te zwaar belast wordt en niet te licht. Een inspanningstest (fietstest) bij de sportarts of cardioloog kan ook helpen om te checken wat het hart weer aankan. Bij de sportarts valt de test alleen onder het basispakket na doorverwijzing van de huisarts en als er al klachten zijn.

Zo sport je met kanker

Tip: Vraag om beweging

Wie tijdens een chemokuur blijft sporten, gaat minder achteruit in conditie en blijft beter inzetbaar in het werk, zo blijkt uit onderzoek. Alle reden dus om te kijken wat mogelijk is. Het wordt niet altijd aangeboden, dus vraag er zelf naar. Op de website van Stichting Tegenkracht word je in zes stappen geholpen om (weer) te gaan sporten bij kanker: www.tegenkracht.nl 

Tip: Check de chemo-effecten

Sommigen chemokuren zijn schadelijk voor het hart, en dat kan invloed hebben op de sportmogelijkheden. Vraag aan de oncoloog hoe dat zit bij jouw behandeling. En ga naar de fysiotherapeut of sportarts voor tips om veilig te gaan bewegen bij kanker.

Zo sport je met COPD

Tip: Zoek hulp voor minder spierkrachtverlies

Bij de COPD (chronische bronchitis, longemfyseem) zijn de longen ­beschadigd en de spieren verzwakt. Sporten beperkt het spierkrachtverlies en geeft meer kwaliteit van leven. Erg belangrijk dus, maar door de benauwdheid niet altijd makkelijk. Op de website www.allesoversport.nl (zoek op ‘COPD’) staan tips voor goede begeleiding bij sporten.

Tip: Combineer duurtraining met krachttraining

Ga met een straf tempo wandelen of fietsen en doe daarnaast krachttraining in de sportschool. Met die combi verklein je het risico dat je door de benauwdheid naar het ­ziekenhuis moet, aldus het Kenniscentrum Sport.

Tip: Nieuwe trend: korte krachtige training

Consulteer ook eens een gespecia­liseerde longfysiotherapeut. Die kan helpen bij een nieuwe trend bij benauwdheidsklachten: de high intensity interval training (HIIT). Dit zijn korte heftige trainingen die veel doen voor je spiermassa, volgens Van Vegchel. De fysiotherapeut wordt vaak vergoed in de aanvullende verzekering.

Bron(nen):