Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
dinsdag, 26 september 2017

Juiste voeding voor tiener die aan topsport doet?

Onze zoon van bijna 15 jaar wielrent op topsportniveau. Elke week heeft hij drie ochtendtrainingen en twee avondtrainingen en daarnaast rijdt hij 1 à 2 wedstrijden. We hebben het idee dat hij wat tekort komt. In vergelijking tot zijn teamgenoten herstelt hij langzamer. Gedurende het seizoen raakt hij vermoeid.

Wij letten op gezonde voeding en bij wedstrijden neemt hij sinds een half jaar gels en herstelrepen. Kun jij ons adviseren over zijn (sport)voeding, sportdrank en vitamines en mineralen?
Marlies

Esther van Etten, sportdiëtist

Voeding is erg belangrijk voor een jeugdige topsporter. Het is goed dat je hier al erg bewust mee bezig bent. Wanneer je kind veel sport, vergt dat erg veel energie. Hoeveel en wat dan de verdeling van voedingsstoffen is, kan per kind erg verschillen, dus ik kan alleen een algemeen advies geven.

Een voedingsadvies is opgebouwd uit drie stappen:

  • Basisvoeding. Een goede basisvoeding is erg belangrijk. Het lichaam moet kunnen beschikken over voldoende voedingsstoffen om bijvoorbeeld goed te kunnen herstellen na inspanning.  
  • Sportvoeding. Is er een aanvulling van herstelvoeding nodig, zoals eiwitshakes of sportdranken?
  • Voedingssupplementen vormen het laatste en kleinste onderdeel van het voedingsadvies. Het is belangrijk om te weten wat, wanneer en hoe je deze gebruikt.

De basisvoeding moet goed zijn, de verdeling van koolhydraten, eiwitten en vetten moeten zijn afgestemd op de sportinspanning. Duurtrainingen vragen andere voedingsmaatregelen dan krachttrainingen of wedstrijden. Daarbij vinden de trainingen op verschillende tijdstippen plaats wat ook van invloed kan zijn op de voedingskeuze.  Sportvoeding kan zeker een aanvulling zijn en ook praktisch op drukke trainingsdagen maar het is belangrijk om te weten wanneer, wat en hoeveel.

Het is raadzaam om contact op te nemen met een sportdiëtist voor een persoonlijk voedingsplan.

Heb je ook een vraag? Stel deze dan aan een van onze experts. Ga met spoedeisende vragen altijd naar je huisarts, daarvoor zijn de experts niet de aangewezen persoon. Ze stellen ook geen diagnoses. De overige voorwaarden vind je hier.

Esther van Etten is sportdiëtist, gespecialiseerd in voeding voor sporters op alle niveaus. Je kunt bij Esther terecht met al je vragen over voeding, voedingssupplementen en sport.

Reactie toevoegen