Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
zaterdag, 23 september 2017

Gezondheidsraad waarschuwt tegen stilzitten

Volwassenen moeten minstens twee keer per week aan spier- en botversterkende activiteiten doen. Kinderen zouden dat drie keer per week moeten doen. Dat zegt de Gezondheidsraad die nieuwe beweegrichtlijnen heeft opgesteld.

Ook waarschuwt de raad voor het eerst tegen de gevolgen van veel stilzitten. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat mensen die veel stilzitten en weinig bewegen een groter risico lopen op hart- en vaatziekten, diabetes en depressiviteit.

In het algemeen is het advies om minimaal 2,5 uur per week matig intensief te bewegen. Dat wil bijvoorbeeld zeggen: fietsen of wandelen. Als je al aan de richtlijn voldoen, helpt meer bewegen verdere gezondheidswinst te behalen. Bewegen is goed, meer bewegen is beter, is het devies.

De meeste Nederlanders bewegen te weinig: slechts 44 procent van de volwassenen haalt de norm volgens cijfers van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).

Volgens de Gezondheidsraad zijn er vier verschillende niveaus van bewegen: zitten, licht (kleine huishoudelijke taken zoals afwassen), matig (wandelen, fietsen) en zwaar bewegen (zoals hardlopen).