Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
dinsdag, 26 september 2017

Welke voeding is goed voor je immuunsysteem?

Aardbeien, acaibessen en amandelen

Om het immuunsysteem te versterken, kun je je wenden tot allerlei vitaminepreparaten. Een andere mogelijkheid is de juiste voeding tot je nemen. Oftewel, welke producten kun je het beste eten om ziektes te voorkomen?

Aardbeien

In aardbeien zitten veel antioxidanten, zoals vitamine C. Antioxidanten helpen je lichaam te vechten tegen ziekte en veroudering. Een kop vol aardbeien zorgt voor 160% van jouw dagelijkse behoefte aan vitamine C.

Acaibes

De donkere kleur van de acaibessen geeft de grote hoeveelheid antioxidanten aan. Acaibessen vind je meestal in sapvorm, in een smoothie, gedroogd of gemixt met 'granola' (soort granenontbijt).

Amandelen

Een handjevol amandelen geeft je immuunsysteem een 'boost' als je last hebt van stress. Een kwart kopje bevat bijna 50 procent van de vitamine E die je dagelijks nodig hebt. In amandelen zitten riboflavine (een vitamine B) en niacine (nicotinezuur) die ook helpen tegen stress.

Bataat

Bataat, oftewel zoete aardappelen, bevatten net als wortels het antioxidant bètacaroteen. Ook voor deze antioxidant geldt dat als cellen dreigen beschadigd te worden, dit verhinderd wordt. Bataat bevat ook veel vitamine A. Een vitamine die het ouderdomsproces vertraagt en het risico op sommige kankers vermindert.

Broccoli

Broccoli bevat veel voedingsstoffen die je weerstand verbeteren. In deze groente zit vitamine A, vitamine C en glutathion (een van de belangrijkste antioxidanten).

Champignons

Champignons bevatten antioxidanten en het mineraal selenium. Een lage hoeveelheid seenium heeft een positieve invloed op griep. Riboflavine (een vitamine B) en niacine (nicotinezuur) in champignons zijn belangrijk voor een gezond immuunsysteem.

Grapefruit

Grapefruit bevat veel vitamine C. Dit helpt tegen verkoudheid en griep. In grapefruit vind je ook zogenaamde flavonoïden, natuurlijke chemische verbindingen, die het immuunsysteem activeren. Houd je niet van grapefruits? Neem dan sinaasappelen of citrusvruchten.

Knoflook

Knoflook bevat verschillende antioxidanten die indringers, zoals de Helicobacter pylori bacterie, in je immuunsysteem weren. Deze bacterie wordt geassocieerd met maagzweren en maagkanker. Kooktip: pel en hak de knoflook en wacht 15 tot 20 minuten met bakken. Dit om de enzymen die het immuunsysteem versterken te activeren.

Kool

Kool bevat glutathion, wat dus goed is voor het immuunsysteem. Er zijn verschillende soorten kool, zoals witte, rode of Chinese kool. Gebruik deze koolsoorten bijvoorbeeld in de soep of in een stoofpotje.

Magere yoghurt

Neem je dagelijks een kommetje magere yoghurt, dan verlaag je de kans op een verkoudheid. Beweert wordt dat magere yoghurt je immuunsysteem versterkt, waardoor je minder snel ziek wordt. Kijk ook eens op het etiket naar de vitamine D die erin zit. Deze vitamine vermindert ook je kans op verkoudheid en griep.

Oesters

Oesters zijn dankzij het mineraal zink libidoverhogend en ze versterken je immuunsysteem. Een laag zinkgehalte wordt geassocieerd met mannelijke onvruchtbaarheid. Zink blijkt tevens een antiviraal effect te hebben en het heelt wonden (zinkzalf).

Spinazie

Spinazie is bekend als 'super eten' en zit dan ook vol voedingsstoffen zoals folaat (foliumzuur of vitamine B9). Deze stof helpt je lichaam nieuwe cellen te vormen en DNA te repareren. Bovendien bevat het antioxidanten als vitamine C. Om het meeste profijt te halen uit spinazie, moet je het rauw of lichtgekookt eten.

Tarwekiemen

Tarwekiemen zijn de essentie van het leven van de tarwekorrel. Vanuit de kiem ontstaat een nieuwe plant. Het is een opslagplaats van vitamines, mineralen, eiwitten, de gezonde vetzuren omega-3, omega-6 en omega-9, vezels en nog vele goede voedingsstoffen en antioxidanten.

Thee

Zowel groene als zwarte thee bevatten polyfenolen en flavonoïde die ziektes bestrijden. Dreigen cellen beschadigd te worden, dan steken deze antioxidanten hier een stokje voor.

Vlierbessen

Vroeger trok men van vlierbessen een extract om griepvirussen tegen te gaan. Sommigen beweren zelfs dat je na het drinken van dit extract ook sneller herstelt van de griep. De vrucht zelf is rijk aan antioxidanten. Bovendien zijn vlierbessen ook ontstekingsremmers.

Watermeloen

Een hydraterende, verfrissende, rijpe watermeloen bevat veel antioxidanten. Glutathion - te vinden in het rode vruchtvlees - versterkt het immuunsysteem en houdt infecties tegen.